Studiedag NVORWO – Alle workshops op een rij

Op vrijdag 6 april 2018 organiseert de NVORWO een studiedag die voor NVORWO-leden en abonnees van Volgens Bartjens gratis is.
Op de studiedag kunt u in verschillende workshop-rondes interessante workshops over rekenen-wiskunde volgen.

Thema studiedag

Het thema van deze studiedag is: Goed reken – wiskundeonderwijs voor nu en straks. De workshops zijn bijeenkomsten waar op een interactieve  manier ingegaan wordt op het rekenonderwijs. De deelnemers aan de workshops komen meer te weten over hoe je op een praktische manier het rekenonderwijs kunt verrijken en verdiepen.

Op de studiedag kijken we ook naar de toekomst van het reken-wiskundeonderwijs door het met elkaar te hebben over welke  goed reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst zou moeten bevatten. Er is een lezing over de ontwikkelingen rondom Curriculum.nu en ook zijn er één of eerdere leden van het ontwikkelteam rekenen-wiskunde van Curriculum.nu aanwezig.

De volgende workshops kunnen op de studiedag worden gevolgd:

Praktisch Rekenen: Alle kinderen handelen tijdens de rekenles
Onderwijsadviseur Bronja Versteeg vertelt over de website praktischrekenen.nl, waar bezoekers bij de (tussen)doelen van leerroute 3 van Passende Perspectieven praktische les-ideeën kunnen downloaden.

Kinderen leren rekenen met tablet of computer – Hoe pak jij dat aan?

In deze workshop gaat rekenspecialist en digitale leermiddelen-deskundige  Ellen Schoonen  samen met de deelnemers in op de vragen die leven bij het gebruiken van computers en tablets bij de rekenlessen: Wat heeft goed rekenonderwijs volgens jou nodig? Waar let je op bij het kiezen voor digitale middelen? Moet je nog wel instructie geven en hoe organiseer je dit dan als iedereen met wat anders bezig is? Hoe houd je zicht op wie wat leert en of het allemaal wel goed gaat?

Feedback op de tussenproducten van de ontwikkelgroep rekenen-wiskunde van Curriculum.nu

De NVORWO stelt in deze bijeenkomst leden in de gelegenheid de opbrengsten en vragen te bespreken  van de eerste ontwikkelsessies van het ontwikkelteam rekenen-wiskunde van Curriculum.nu en deze van feedback te voorzien. Bij de bijeenkomst zullen één of meer leden van het ontwikkelteam aanwezig zijn.

Meetkunst, verbinding van meetkunde en kunst

Vincent Jonker laat in deze workshop zien hoe scholen aan het werk zijn met de uitdagende activiteiten uit het programma Meetkunst. Daarna gaan de deelnemers er in de workshop zelf ook mee aan de slag. In de workshop worden  de drie pijlers van het programma besproken: meetkunde, beeldende kunst en creativiteit.

Rekenen, het kan ook anders

Stel je voor dat je in de rekenlessen zou uitgaan van (de voorkennis en de mogelijkheden van) de leerlingen zelf in plaats van dat je een methode volgt. Stel dat je zo kunt spelen met de stof dat je daarbij de samenhang van de inhoud van het rekenonderwijs als uitgangspunt kunt nemen. Wat zou er dan veranderen in je rekenlessen en welk effect zou dat op je leerlingen hebben?
In deze workshop gaan Dolf Janson en Jenneken v.d. Mark  hierover met de deelnemers in gesprek,  proberen ze praktische voorbeelden uit en denken na over consequenties.

De ins en outs van Flexmaat – Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel

Flexmaat is een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel. Tijdens deze workshop word je door rekenspecialist en één van de ontwikkelaars van Flexmaat meegenomen in de ontwikkeling van Flexmaat en de gemaakte keuzes. We ontdekken gezamenlijk manieren om Flexmaat in de praktijk te brengen, zodat leerlingen meer gevoel voor de gebruikte maten ontwikkelen en ze vaardiger worden in het rekenen met en het herleiden van maten.

Lees meer informatie over de studiedag 

Schrijf je in voor de studiedag

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.