Van de voorzitter … maart 2018

In 2001 schreef Douwe Draaisma: ‘Waarom de tijd sneller gaat als je ouder wordt…’  en ik denk dat hij gelijk heeft. Wat vliegt het jaar weer voorbij. Op het moment dat ik dit schrijf (februari 2018, red.) zijn de mensen nog aan het schaatsen. Als u deze column leest, piepen de eerste narcissen de grond uit.

Rekencoördinatoren

De rekencoördinatoren hebben op 9 maart de nationale netwerkdag gehad, waarvoor zich 200 mensen hebben aangemeld. Om de rekencoördinatoren verder te ondersteunen en te inspireren gaat de NVORWO regionale bijeenkomsten organiseren in september / oktober en in juni. Daaruit zouden weer netwerken gevormd kunnen worden. Houdt de berichtgeving in Volgens Bartjens en op deze website in de gaten.

Curriculum.nu

Er is een ontwikkelteam van rekenwiskundeleraren aan het werk en er zijn volgscholen voor Curriculum.nu benoemd, er heeft met dit ontwikkelteam een eerste ontwikkel-driedaagse plaatsgevonden en u heeft zich allen aangemeld om de jaarvergadering / studiedag van de NVORWO, uw vakvereniging, op 6 april bij te wonen. Anders nog snel even doen…

Tijdens de jaarvergadering is er gelegenheid om op het eerste ‘product’ van het ontwikkelteam te reageren. Na iedere driedaagse is er een gelegenheid tot het geven van feedback. De NVORWO zal steeds een bijeenkomst organiseren om feedback te verzamelen en deze in zorgvuldige woorden terug te geven aan het ontwikkelteam. Wij willen – met u – meedenken over de ontwikkel-richting van het rekenwiskunde-onderwijs.

Rekentoets

Rekenen-wiskunde van groep 1 tot en met groep 8 moet als zinvol worden ervaren in het dagelijks leven en een goede voorbereiding zijn voor de vakken rekenen en wiskunde in het voortgezet onderwijs in een goed doorlopende lijn. In het voortgezet onderwijs moet rekenen-wiskunde zich verder ontwikkelen en vooral gebruikt worden bij wiskunde en vakken als aardrijkskunde, biologie, economie, natuurkunde en scheikunde.

De afrondende toetsing voor rekenen in het voortgezet onderwijs zou in die andere vakken geborgd moeten worden. We horen in de nabije toekomst over de nieuwe ideeën ter vervanging van de rekentoets. In het basisonderwijs wordt in het reken-wiskundeonderwijs verder gewerkt aan doelstellingen op het 1F- en 1S-niveau en aan logisch redeneren, probleem oplossen, communiceren en samenwerken. De invalshoek is steeds om goed te kijken naar het vervolg van de leerling: wat is zinvol voor deze leerling om te leren voor de nabije toekomst?

Rekenen-wiskunde…

… ontwikkelt zich door. En u bent daarin trekker, koploper, uitvoerder of volger. Uw leerlingen willen rekenen leren waar ze wat mee kunnen doen. Andere leerlingen willen ingewikkelder puzzels oplossen. En u moet geïnspireerd blijven en dit alles als een uitdaging ervaren. Ga er maar aan staan. Weet dat wij naast u staan.

Voorzitter

De tijd gaat sneller als je ouder wordt‘, zo begon ik deze column. Dit is mijn laatste column als voorzitter van de NVORWO. Ik treed in april af maar zal nog wel bestuurslid blijven. Wie de volgende voorzitter wordt weten we nu nog niet. De vaste pagina van de NVORWO in Volgens Bartjens zal blijven om u te informeren. Ruim drie jaar zijn omgevlogen. Ik heb veel enthousiaste leerkrachten ontmoet, bevlogen rekencoördinatoren en opleiders, deskundige adviseurs en veel andere enthousiaste betrokkenen. De mensen die actief zijn in het reken-wiskundeonderwijs zullen zich steeds naar de toekomst richten. Ik wens u allemaal veel plezier daarbij.

U kunt mij altijd mailen!

Francis Meester,

Voorzitter NVORWO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.