10 jaar ontwikkeling in het wiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs

In dit artikel doet Ronald Keijzer (Hogeschool iPabo) verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs.

Eerdere onderzoeken van deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen erg verschilden in de totale studielast en contacttijd voor het vak wiskunde. Binnen het onderzoek werden geen aanwijzingen gevonden waardoor deze verschillen konden worden verklaard.

Deze 6e editie van het onderzoek vond plaats nadat er in 2017 een wetswijziging was doorgevoerd waarin, anders dan voorheen, de bekwaamheidseisen en eigen rekenvaardigheden van leraren expliciet worden genoemd. In dit onderzoek vonden de onderzoekers dat de invoering van deze bekwaamheidseisen niet geleid heeft tot een verandering van de studielast. Wel is er een sterke afname geconstateerd van de contacttijd voor het vak wiskunde tussen 2017 en 2019.

Lees het artikel “10 jaar ontwikkeling in het wiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs” van Ronald Keijzer.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.