Meer dan Volgens Bartjens alleen

Eén van de bekendste activiteiten van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-Wiskundeonderwijs (NVORWO) is het uitgeven van het blad Volgens Bartjens. Toch is dit niet het enige waar de NVORWO zich mee bezig houdt. Voorzitter Francis Meester vertelt.

Rekenen

Er gebeurt veel op rekengebied in Nederland. Experts zijn met elkaar in discussie over wat er moet worden gedaan om het rekenonderwijs in Nederland nog beter te maken. Ook de politiek bemoeit zich ermee. Zo heeft Staatssecretaris Dekker aangegeven dat de rekentoets in mbo, havo en het MBO (voorlopig) niet meer meetelt voor het eindexamen. Het invoeren van een rekentoets in het voortgezet onderwijs blijkt namelijk ingewikkelder dan gedacht. Want rekenen is een leuk vak, maar het is geen gemakkelijk vak om te geven.

Doorlopende lijnen

Een redelijk grote groep van alle kinderen die na groep acht de basisschool verlaat kan goed rekenen. Dit rekenen moet in het voortgezet onderwijs wel worden onderhouden, doorontwikkelde en worden uitgebreid. Als dat gebeurt dan is er en goede kans dat de rekenkennis zal beklijven en ook lang na de middelbare school oproepbaar zal zijn als het nodig is.
Daarom moet er ook in het voortgezet onderwijs systematisch aan het rekenen gewerkt worden. Het zou het mooiste zijn als het rekenen wordt geoefend in verbinding met andere vakken, het liefst ook nog op een manier die aansluit bij de rekentaal en het rekenonderwijs van de basisschool. De aansluiting van het rekenonderwijs op de basisschool naar het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs is één van de onderwerpen waarvoor de NVORWO zich, samen met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, graag inzet.

2032

Er wordt de laatste tijd ook veel gepraat over het onderwijs van de toekomst. Over welke vaardigheden moeten de leerlingen in het jaar 2032 beschikken? En welke gevolgen heeft dit voor het reken-wiskundeonderwijs? Een reken-leerling van de toekomst zal flexibel open problemen moeten kunnen oplossen, een vertaling moeten kunnen maken van een probleem naar een rekensom, maar ook van een uitgerekend antwoord moeten kunnen bekijken of dit antwoord logisch is. Leerlingen zullen moeten leren uitleggen aan elkaar, elkaar vragen leren stellen, over een oplossing moeten kunnen discussiëren en rekenen flexibel en creatief kunnen toepassen. Hoe pak je dit aan?

Verder is het nog maar de vraag of je alle basisvaardigheden die we kinderen momenteel in de rekenlessen aanleren nog wel echt moeten worden onderwezen in het jaar 2032. Kan er iets worden geschrapt? En zo ja, wat dan?
Binnen de NVORWO gaan we hier ook mee aan de slag. We hebben er een werkgroep voor opgericht die ook in de Volgens Bartjens verslag zal doen.

Heeft u met betrekking tot deze onderwerpen nog vragen of opmerkingen of wilt u meedenken of meehelpen met de NVORWO, dan hoor ik dat graag. U kunt me altijd mailen.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.