Met plezier kijk ik terug op de middag van 10 oktober waarop het eindproduct van Curriculum.nu met trots werd aangeboden aan minister Slob. Als voorzitter van de NVORWO was ik ook uitgenodigd op het Montaigne Lyceum in Den Haag. Het was mooi om hierbij aanwezig te zijn omdat ik er in de afgelopen anderhalf jaar steeds vanuit het bestuur bij betrokken ben geweest, bijvoorbeeld op de momenten dat we feedback konden geven. De middag straalde gezamenlijkheid en positiviteit uit. En de zeer belangrijke boodschap die voor het hele project gold is er één die ons als reken-wiskundeclub enorm aanspreekt: Maak het reken-wiskundeonderwijs betekenisvol.

Rapport

Er ligt een prachtig rapport met aanbevelingen en inhouden die hopelijk verder ontwikkeld kunnen worden tot nieuwe kerndoelen. Ik heb grote bewondering voor wat deze mensen, met alle ondersteuning die daarbij hoorde, samen hebben doorleefd. Naast dat het inhoudelijk een pittige opdracht was, moesten de ontwikkelteams elkaars taal leren spreken en begrijpen. Dat dit binnen dit team gelukt is, getuigt van grote klasse en doet een direct beroep op ons allen, als je het mij vraagt. Als we willen dat er een soepelere overgang voor leerlingen is van het PO naar het VO zullen we elkaars taal moeten willen spreken en vooral begrijpen!

Kritiek

Wat is het makkelijk om werk van dit team van tafel te vegen door bijvoorbeeld te beweren dat het belachelijk is dat bewerkingen met breuken niet langer in het basisonderwijs zullen zitten…. Deze oneliner wordt overal in de media kritiekloos overgenomen. Lees het rapport eerst eens, zou ik willen voorstellen. Breuken verdwijnen niet uit het basisonderwijs, maar worden juist meer betekenisvol en steviger aangeboden, zodat ze in het VO niet opnieuw hoeven te worden behandeld.

Dergelijke keuzes zijn weloverwogen gemaakt door met elkaar te kijken waar knelpunten liggen en te zoeken naar toekomstbestendige oplossingen. Daarom is ook gekozen voor het toevoegen van statistiek en het rekenen met kansen in het basisonderwijs.

In dialoog

Ik vind dat er in het hele proces van de afgelopen anderhalf jaar uiteindelijk gezocht is naar de dialoog. De klus kon mijns inziens worden geklaard omdat het onvermijdelijk was elkaar te bevragen en te blijven checken of dit was wat bedoeld werd.

Wat zou het prachtig zijn als bij het verder doordenken van een nieuw curriculum we niet alleen naar de inhoud kijken maar de gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen elkaar te bevragen en elkaar in de dialoog te vinden. Het ontwikkelteam heeft dit proces doorlopen met vallen en opstaan, met uiteindelijk een mooi eindresultaat. Laten we dat als voorbeeld en uitgangspunt nemen in plaats van met onwaarheden en halve waarheden het eindproduct af te branden.

Tenslotte….

…. zullen wij als NVORWO ons uiterste best doen om iedereen aan te zetten ook zelf vooral kritisch na te blijven denken in alle activiteiten die we doen als het gaat om het bevorderen van goed en betekenisvol reken-wiskundeonderwijs. Het stimuleren van de groep mensen die bezig zijn met onderzoek en ontwikkelen van voorbeelden rondom fact-checking is hier alvast een goed voorbeeld van.

Jenneken van der Mark

Voorzitter NVORWO

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.