Van de voorzitter – januari 2020

Allereerst wil ik eenieder alle goeds wensen voor het komende jaar. Met de start van dit nieuwe jaar kunnen we zeggen dat we in de jaren 20 leven.

Een nieuw jaar met van alle kanten mooie voornemens en plannn. Zo ook voor de NVORWO. De NVORWO is lid geworden van de Federatie voor Onderwijs vakverenigingen (FvOv). Hierdoor kan de NVORWO naast de belangen van het vak, als vakvereniging, ook de belangen van de leden, als vakbod, behartigen. Verder willen we ons nog meer inzetten op het vergroten van het aantal rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Wij streven naar een rekencoördinator op iedere Nederlandse basisschool die tijd en ruimte krijgt deze functie vorm te geven in de school. Een uitdaging op zich! De NVORWO maakt zich hard en zoekt op alle mogelijke manieren samenwerking met iedereen die hier ook aan wil bijdragen. Heb je ideeën, initiatieven of connecties die we kunnen gebruiken, neem dan contact op met voorzitter@nvorwo.nl.

Wat de kans is op een rekencoördinator op iedere school en het effect daarvan op de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs? Dat een mooie (onderzoek)vraag om ons vervolgens mee bezig te houden. Het betekent wel dat je het effect meetbaar zou moeten kunnen maken, het effect waarop en hoe meet je dat? Op welke kansen kun je rekenen en wat moet daarvoor gedaan worden? Dat vraagt om….

Statistiek

Statistiek haalt bij mij niet de meest prettige herinneringen op. Tijdens mijn studie Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht was statistiek een zware kluif. Gelukkig is er in de loop der jaren een en ander toegevoegd aan mijn beeld dat hoort bij dit begrip. En ook de discussie rondom de plaats van statistiek in het primair onderwijs bij de plannen van curriculum.nu heeft hiertoe bijgedragen.
Statistiek is een wetenschap, methodiek en techniek van verzamelen, bewerken, analyseren, interpreteren en presenteren van gegevens. Dat kun je heel abstract doen tijdens je universitaire studie, maar mij viel op dat als je werkelijk de vertaling maakt naar de wereld waarin je leeft, werkt, naar school gaat, sport of spelletjes speelt, je voortdurend omgaat met informatie. In de veranderende maatschappij worden steeds meer denkacties overgenomen door tools en computers. Des te belangrijker is het dat we leerlingen leren interpreteren, checken en hen zo leren omgaan met informatie dat ze blijven begrijpen wat daar de waarde of betekenis van is.

In het basisonderwijs wordt al veel aan statistiek gedaan, maar vaak wordt het niet zo genoemd. Van staafgrafieken met fruit bij de kleuters tot beslissingen nemen over de vergelijking van verzamelde gegevens over de gemiddelde lengte van jongens en meisjes in groep 8. En ook in de toenemende mate waarin spel wordt ingezet kan de verbinding met kans en statistiek bewuster gelegd en benoemd worden.

De gezamenlijke taal voor het primair en voortgezet onderwijs zoals die in de denk= en werkwijzen in het eindrapport van curriculum.nu staat kan ons helpen hier bewust van te worden en in te zien dat deze vaardigheden nodig zijn in de digitale wereld vol met (abstracte) statistiek.

Vanmiddag speelde ik nog een spelletje Mastermind met één van mijn kinderen. Als dat geen statistiek is…..

Jenneken van der Mark
Voorzitter NVORWO

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.