Van de voorzitters…

Na een inspirerende en drukke periode komt er altijd een kort moment van rust: de meivakantie! Wat kun je daar soms even aan toe zijn. Ik moet alleen nog wel even het laatste stukje schrijven voor alweer het laatste nummer van Volgens Bartjens van dit schooljaar. De tijd vliegt en met elkaar proberen we die tijd zo goed mogelijk te benutten. Mooie dingen te blijven doen, bedenken en uitvoeren, ieder op zijn eigen wijze.

Afscheid bestuurslid Francis Meester

Ik houd ervan om ook even terug te kijken en successen te vieren. Die waren er! Wij kijken met veel plezier terug op een prachtige NVORWO studiedag op 5 april. Een dag die startte met een bijzondere jaarvergadering waarin we, met instemming van de vergadering, vol lof afscheid namen van bestuurslid Francis Meester en haar tot erelid mochten benoemen. Voor ons een grote eer en meer dan een ‘dank je wel’ was zeker op zijn plek. We hebben respect voor alle inzet en het doorzettingsvermogen waarmee zij als voorzitter van de vereniging en in het laatste jaar als bestuurslid aandeel heeft gehad in de professionaliseringsslag die de NVORWO heeft ingezet. Mede dankzij haar gedreven en precieze manier van werken zijn we waar we zijn. Een vereniging die meedoet in de landelijke ontwikkelingen rondom de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs. We zijn in beeld bij de politiek, zitten aan tafel waar het er om gaat, werken mee aan Curriculum.nu en zorgen er met de zeer zorgvuldig ontwikkelde visie voor dat we dit vasthouden.

Ook in de Volgens Bartjens wil ik jou, Francis Meester, nog een keer hartelijk danken voor al je werk en je alle goeds toewensen in de toekomst samen met jouw echtgenoot. We hopen je nog vaak te zien en te horen.

Terugblik op de NVORWO-studiedag

Een studiedag met een gouden randje! Wat een voorrecht om met meer dan 100 leden samen deze mooie dag te beleven. Het thema was ‘de ideale rekenles’ en er is op verschillende manieren gezocht om inhoud te geven aan dit thema.

Wij hebben genoten van de deelname van iedereen: de workshopleiders en sprekers, maar zeker ook van de mensen die uit de lespraktijk van alle dag gekozen hebben om deze dag bij te wonen. Juist het gemêleerde gezelschap geeft een prachtige weergave van wie wij zijn en voor wie wij er willen zijn als vereniging. Naar onze bescheiden mening was er voor ieder iets te halen op deze dag en hebben we met elkaar weer ervaren hoe belangrijk ons verhaal is. Waar ik de vorige keer over verbinding sprak ben ik ervan overtuigd dat dit gelukt is op 5 april. We nodigen iedereen dan ook uit om de datum van vrijdag 3 april 2020 alvast in de agenda te zetten.

FAQ

Ik wil het NVORWO-verhaal nog wat kracht bijzetten. Mede-bestuurslid Kees Hoogland opende de studiedag met het lanceren van een FAQ (Rubriek met Frequently Asked Questions) op de website van de NVORWO. Deze FAQ is bedoeld om de discussie rond het reken-wiskundeonderwijs te voorzien van nuance en feitelijke onderbouwing. Een gepolariseerde discussie rond rekenonderwijs is namelijk schadelijk voor leerlingen, leraren, scholen en het onderwijs in het algemeen. Daarom kiezen wij ervoor om zichtbaar kennis te delen om zo een bron te kunnen zijn op het moment dat er vragen ontstaan. Wij willen deze FAQ zo inrichten dat hij breed gedragen en zo goed mogelijk opgezet en onderbouwd wordt en daarbij kunnen we ieders input heel goed gebruiken. Dus: mocht je hieraan wij willen dragen, stuur ons dan

  • vragen die je graag beantwoord zou zien
  • vragen die je vaak tegenkomt
  • antwoorden zoals je die geeft op dergelijke vragen
  • antwoorden waar nog geen vraag over is gesteld
  • commentaar op de vragen en antwoorden die al op de website staan en
  • natuurlijk andere ideeën, aanvullingen etc.

We ontvangen de vragen (en eventuele) antwoorden graag per e-mail: michielveldhuis@nvorwo.nl. We hopen echt op een stevige verbinding van ieders expertise die vooral ten dienste kan staan voor al het reken-wiskundeonderwijs in Nederland. Dat is waar de NVORWO zich sterk voor maakt!

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.