Van de voorzitter… November 2017

Curriculum.nu is van start gegaan en wordt ook door het kabinet Rutte III ondersteund. Spannend, wat gaat dit betekenen voor rekenen-wiskunde in het primair onderwijs en in het vervolgonderwijs? Hoe gaat het ontwikkelteam werken, hoe ziet dat er überhaupt uit? We weten het (nog) niet op dit moment. Wel weten we dat  de rol van de vakverenigingen serieus wordt genomen. De NVORWO levert iemand aan voor de selectiecommissie van de leerkrachten in het selectieteam. Een vertegenwoordiger van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) participeert bij de selectie van volgscholen. Ook levert de NVORWO als vakvereniging een visiedocument aan dat zicht geeft op de te verwachten ontwikkelingen van het vak de komende tien jaar. Dit visiedocument moet houvast geven voor de ontwikkelaars. Als u ingeschreven staat voor de NVORWO-nieuwsbrief heeft u mogelijkheid gehad om op de concepttekst te reageren. De definitieve ingeleverde tekst zal vanaf 1 december te lezen zijn op deze website.

Als vakvereniging maken we ook deel uit van de ondersteuningsstructuur, die we zelf moeten gaan vormgeven. Bij die vormgeving zal er zeker een georganiseerde feedback-ronde op tussenproducten plaatsvinden. We houden u op de hoogte via de nieuwsbrief en via deze website. Ook op de jaarvergadering van 6 april 2018 zullen we aandacht besteden aan de visie van de NVORWO. We hopen die daar breed met u te kunnen delen en zo nodig bij te stellen.

Conferentie Overgang po naar vmbo

Op 19 januari 2018 vindt in Rotterdam de conferentie ‘Aansluiting po en vmbo’ plaats, georganiseerd door de SLO, de NVvW en de NVORWO. Via de site van de NVvW kunt u zich opgeven.

Vorig jaar was deze conferentie een heel groot succes. ‘Dat zouden we veel meer moeten doen, de leerkrachten po en vmbo met elkaar laten praten’ klonk er veelvuldig. Natuurlijk geldt dit ook voor leerkrachten van primair onderwijs en die van vmbo-t / havo / vwo.  Door een verbeterde aansluiting is nog heel veel winst te behalen, winst voor leerlingen en voor hun zelfvertrouwen.

Nationale rekencoördinatorendag

En dan is er natuurlijk de nationale rekencoördinatorendag (NRCD) op 9 maart 2018, die ondersteund wordt door de NVORWO. De groep van rekencoördinatoren vinden wij zeer belangrijk om de continue impuls te geven aan het reken-wiskundeonderwijs in de school.  De bewaking van het niveau, het analyseren van de resultaten, het stimuleren van het gebruiken van rekenspellen, collega’s inspireren en feedback geven op een reken-wiskundeles horen wat ons betreft bij de taken van een rekencoördinator in het primair onderwijs. In het voortgezet onderwijs ligt de taak van een rekencoördintator vooral in de afstemming met de vakken waarin gebruik gemaakt wordt van rekenen-wiskunde, zoals natuurkunde, aardrijkskunde, economie en scheikunde. Eenzelfde didactiek, notatie en taalgebruik in die vakken maakt het voor leerlingen allemaal zoveel begrijpelijker en zinvoller.

Nog lang niet op alle scholen is een goed opgeleide rekencoördinator aanwezig. Met alle aandachtsgebieden in het primair onderwijs weten we hoe snel de aandacht weer verlegd wordt naar andere opdrachten, die gesteld worden aan het basisonderwijs. En hoewel het ministerie en de inspectie het op dit moment niet zo erg hard meer roepen, blijven wij ervan overtuigd dat rekenen-wiskunde één van de basisvakken voor het primair onderwijs is. Een actieve rekencoördinator in de school kan steeds weer de aandacht voor rekenen-wiskunde opeisen. Omdat het belangrijk is voor de toekomst van de leerlingen.

 

U kunt mij altijd mailen

 

Francis Meester,

Voorzitter NVORWO

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.