Van de voorzitters – januari 2019

Er ligt in dit nieuwe jaar weer een prachtig nieuw nummer van Volgens Bartjens. Wij wensen al onze leden een gezond, inspirerend en rekenrijk jaar.

Bij een nieuw jaar horen ook goede voornemens. En die hebben wij als bestuur van de NVORWO ook. We willen jullie graag deelgenoot maken van onze plannen en voornemens.

Waar gaan wij voor?

  • We willen meer en duidelijker een gezicht zijn voor basisschoolleraren en rekencoördinatoren in Nederland
  • We willen met veel mensen samenwerken in het organiseren van activiteiten rond goed rekenonderwijs
  • We willen korte lijnen hebben met allerlei spelers in het rekenveld vanuit de houding dat samenwerken altijd meer oplevert dan concurreren
  • We willen ruimte hebben en ruimte maken om ook anders te durven denken over rekenonderwijs

Kortom: een vereniging met een duidelijk gezicht en een heldere boodschap en een plafform waarop leden hun mening kunnen laten zien, zodat dat ook doordringt tot onderzoek, ontwikkeling en beleid. Als bestuur van de NVORWO zijn wij voortdurend op zoek naar manieren waarop wij dit waar kunnen maken.

Denk met ons mee!

Rond de verschenen producten van curriculum.nu hebben wij moeten constateren dat het een lastige klus is om serieuze aantallen leden te laten reageren en meedenken. We blijven op zoek naar welke vormen en welke media daar het meest geschikt voor zijn. Heeft u daarvoor suggesties, schroom niet het ons te melden. Wij roepen daartoe uitdrukkelijk op.

Zonder een substantiële inbreng van onze leden kunnen we niet de faciliterende en vooral coöperatieve rol spelen, van waaruit we de gaande en toekomstige ontwikkelingen constructief en kritisch kunnen volgen.

Proactief

We willen ook proactief zijn in de discussie over de inhoud van het toekomstige rekenonderwijs. Eén van onze aanbevelingen voor het ontwikkelteam van curriculum.nu was om vooral ook te blijven zoeken naar nieuwe perspectieven voor het rekenonderwijs, anders dan ‘zoals het altijd al gaat’. Er ligt toch echt een grote maatschappelijke uitdaging om te definiëren hoe nu precies kinderen gecijferd te maken, dat wil zeggen voorbereid adequaat en autonoom om het hoofd te bieden aan de )kwantitatieve) wereld om ons heen.

Wij dagen iedereen uit om met ons mee te denken en mee te doen in die zoektocht.
Mooi voornemen toch?

Kees Hoogland en Jenneken van der Mark
Duo-voorzitters NVORWO

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.