Ontwerp je rekenspel in 6 stappen – voor leerlingen

Stap 1: Wat is een goed rekenspel?

Voordat jullie het beste rekenspel kunnen maken moet je eerst weten wat de kenmerken zijn van een goed rekenspel.

Kunnen jullie 10 kenmerken noemen van een goed rekenspel?

  • Denk aan: Waarom is het rekenspel leuk om te spelen?
  • Denk aan: Hoe kun je met een spel steeds beter worden in rekenen?
  • Kijk voor voorbeelden van goede rekenspellen op www.rekenspel.slo.nl. Welk spel heb jij wel eens gespeeld? Welk spel vind jij leuk of leerzaam en waarom?

Stap 2: Ontwerp schetsen

In Stap 2 gaan jullie bedenken wat voor een soort spel jullie zelf willen gaan maken.

Bedenk bijvoorbeeld

  • Wat gaan de spelers leren van het spel?
  • Welke kenmerken uit Stap 1 stoppen jullie in het spel? Gaat het om snelheid, slim nadenken, samenwerken of handig gebruiken van materialen?

Kies niet meteen het eerste idee dat je te binnen schiet, maar bedenk een paar ideeën en kies dan het beste idee uit.

Belangrijke win-tip: In een rekenspel hoeven niet altijd sommen te zitten!

Stap 3: Rekenspel maken

Als jullie het beste spelidee hebben uitgekozen, dan kunnen jullie nu de eerste versie van het spel en de spelregels gaan maken. Het hoeft nog niet perfect te zijn. Test het spel zelf een paar keer. Na het testen moet je het misschien weer aanpassen. Maak wel een spel dat echt kunt spelen.

Stap 4: Testen en verbeteren

In deze stap worden alle spellen getest. Iedereen krijgt een spel van een ander groepje. Lees de spelregels en speel het spel. Schrijf je complimenten en tips op het ‘Test mijn rekenspel’ formulier.

Jullie krijgen de formulieren met complimenten en tips van de groepjes die jullie spel hebben gespeeld. Met deze tips gaan jullie je spel verder verbeteren. Vraag de testers om een uitleg als de tips niet begrijpt.

Stap 5: Presenteren

Als het spel af is presenteren jullie je spel aan de klas.

Vertel in de presentatie

  • wat de spelers leren van het spelen van het spel en waar je dit in het spel terug ziet.
  • welke tips jullie hebben gekregen en wat jullie met de tips gedaan hebben.

Stap 6: Verbeteren (hoeft niet)

Misschien hebben Julie na je presentatie goede tips gehad om het spel nog leuker, beter of leerzamer te maken. In deze stap kunnen jullie het spel verder verbeteren of de materialen nog mooier maken.

Heel veel succes! En… misschien winnen jullie wel zo’n mooi spellenpakket voor jezelf en voor de klas!

Download dit stappenplan hier.