Het Bestuur

Jenneken van der Mark, voorzitter

Ik ben Jenneken van der Mark, onderwijsadviseur en rekenspecialist. Ik werk met scholen aan het ontwikkelen van rekenen vanuit mijn eigen adviesbureau Sjen onderwijsadvies.

Mijn doel is vooral leraren vanuit heel goed kijken naar en in gesprek zijn met leerlingen af te leren stemmen op wat zij nodig hebben om goed te leren rekenen. Daarbij is voor mij een methode een middel en nooit een doel. Ik probeer teams zoveel mogelijk zelf na te laten denken en samen met hen hun rekenonderwijs vorm te geven. Het ontwikkelen op dit vlak, aan de slag zijn daar waar het gebeurt en concepten vertalen naar hoe het er in de klas uit mag zien geeft mij energie. Als voorzitter van de NVORWO probeer ik mee te gaan in de ontwikkelingen die er zijn en alle geledingen van onze organisatie daarbij te betrekken en verbinden. Het is bijzonder leuk en leerzaam om mee te werken aan de koppeling van daar waar het bedacht wordt en daar waar het wordt uitgevoerd. Ik hoop dat we samen als vereniging elkaar steeds meer zullen vinden en inzetten op deze verbinding, zodat leerlingen mooi en goed leren rekenen!


Janneke Buikema-Visscher, penningmeester

Mijn naam is Janneke Buikema-Visscher, werkzaam als docent Reken-Wiskunde&didactiek bij Hogeschool Windesheim – locatie Zwolle. Na jaren werkzaam te zijn geweest in het primair onderwijs in alle leerjaren en in de rol als reken coördinator heeft ik de stap gemaakt om te gaan lesgeven aan de Pedagogische Academie, nu zo’n 7 jaar geleden. Ik heb het voorrecht mogen hebben om bij verschillende Hogescholen te mogen werken, wat mij een breed beeld geeft op het Reken-Wiskunde onderwijs binnen een lerarenopleiding en op diverse basisscholen.

Ik vind ‘ons’ vak fantastisch en vind het dan ook belangrijk om vooral veel plezier te beleven aan dit fantastische vak. Samen leren, ontdekken, puzzelen en sparren over,..  ik ga er (samen) voor! Met ingang van 1 december 2020 heb ik het stokje van penningmeester overgenomen van Kees Hoogland en ben daarmee toegetreden tot het dagelijkse bestuur van de NVORWO.


Michiel Veldhuis, secretaris

michiel veldhuis - nvorwo








Ik ben associate lector rekenen-wiskunde bij het radiantlectoraat van de Hogeschool IPABO, de Kempel, Driestar, Thomas More en KPZ, en universitair docent bij de Universiteit Utrecht en was secretaris van de Europese vereniging voor onderzoek naar het reken-wiskundeonderwijs (ERME; 2019-2025). De didactiek van het reken-wiskundeonderwijs doordenken en onderzoeken hoe leraren, leerlingen en lerarenopleiders hiermee omgaan, zodat we ons onderwijs zo goed mogelijk kunnen vormgeven en uitvoeren, staat centraal in al mijn bezigheden. Een belangrijk streven is meer mogelijkheden voor vakdidactisch onderzoek naar rekenen-wiskunde in Nederland te creëren, waarin wetenschap en praktijk elkaar ontmoeten en samen optrekken.


Marc van Zanten

Ik ben Marc van Zanten, onderzoeker en ontwikkelaar van reken-wiskundeonderwijs. Ik werk als senior curriculumexpert rekenen en wiskunde bij het Landelijk expertisecentrum curriculumontwikkeling SLO. Eerder was ik werkzaam als basisschoolleraar, pabodocent rekenen-wiskunde en didactiek, hogeschooldocent speciale onderwijszorg rekenen-wiskunde, en van 2007 tot 2019 was ik daarnaast voorzitter van de jaarlijkse Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs van de Universiteit Utrecht. Ik werk landelijk en internationaal veel samen met leraren en andere experts aan de verdere verbetering van het reken-wiskundeonderwijs, waarbij ik speciale aandacht heb voor leerkansen voor alle leerlingen, waardes en doelen van reken-wiskundeonderwijs, wiskundig probleemoplossen, kwantitatieve informatievaardigheden en wiskundig redeneren.


Marike Barendregt

Mijn naam is Marike Barendregt. Na 15 jaar met veel plezier in het basisonderwijs gewerkt te hebben, ben ik nu werkzaam op Thomas More Hogeschool als docent rekenen-wiskunde en mag ik studenten begeleiden in de opleiding en de praktijk. Ik ben algemeen bestuurslid bij de NVORWO.

De ervaring dat kinderen rekenen als spannend beschouwen, heeft mij altijd verbaasd en gefascineerd. Het lesgeven op de pabo bevestigde dat ook veel studenten rekenen-wiskunde als een spannend vak ervaren, maar door met heel veel plezier, enthousiasme, bredere kennis en te leren dat rekenen-wiskunde meer is dan alleen maar sommetjes maken, komt regelmatig de opmerking voorbij: ‘Maar zo vind ik het wel leuk, ik wil er graag meer over weten!’ Met dat enthousiasme kunnen we een verdiepingsslag maken.


Jiska van Hall

Mijn naam is Jiska van Hall en ik ben met veel plezier werkzaam binnen het onderwijs; enerzijds als orthopedagoog bij het KCOO (Kenniscentrum Openbaar Onderwijs) Groningen en anderzijds als onderwijsadviseur/rekenspecialist vanuit mijn eigen bedrijf RekenSupport.

Na een dienstverband van zo’n 20 jaar bij een onderwijsbegeleidingsdienst en enkele nevenfuncties (o.a. als docent bij de RuG; Orthopedagogiek & Academische Pabo, auteur van enkele uitwerkingen van de Passende Perspectieven Rekenen en eindredacteur van de rekenmethode StruX), heb ik bewust gekozen voor een elkaar versterkende combinatie in mijn werkzaamheden. Dit komt tot uitdrukking in de verbinding tussen ‘als onderdeel van een expertiseteam met de voeten in de klei van de dagelijkse praktijk’ en ‘op afstand als extern deskundige een bijdrage leveren aan een duurzame kwaliteitsverbetering binnen het rekenonderwijs’. Ik ondervind dagelijks dat het beste uit deze werelden elkaar hierin kunnen ontmoeten en versterken; 1 + 1 = 3!

Vanaf juni 2021 lever ik als algemeen bestuurslid vanuit mijn kennis, kunde en ervaring met plezier een bijdrage aan de NVORWO. Ik draag het rekenonderwijs een warm hart toe!


Marieke Los

Mijn naam is Marieke Los. Ik heb ruim 25 jaar met veel plezier gewerkt in het basisonderwijs, als leerkracht, MT-lid en rekencoördinator. Vanuit die laatste rol heb ik actief deelgenomen aan netwerken en meegewerkt aan de actualisatie van de kerndoelen rekenen-wiskunde. Wat mij altijd heeft gedreven, is het zoeken naar de verbinding tussen de theorie en de praktijk: hoe kan ervoor gezorgd worden dat inzichten uit onderzoek écht betekenis krijgen in de klas?

Sinds enige tijd werk ik als docent rekenen en wiskunde op de Academie Pedagogiek en Onderwijs aan Hogeschool Saxion In Deventer. Daar mag ik toekomstige leerkrachten begeleiden in hun ontwikkeling, iets waar ik veel voldoening uit haal. Ik vind het belangrijk dat kinderen opgroeien tot kritische, gecijferde burgers. Daarom geloof ik dat we blijvend moeten investeren in hun rekenontwikkeling. Voor mij horen plezier, verwondering en zelfvertrouwen daar onlosmakelijk bij.

Met die overtuiging zet ik mij ook graag in binnen de NVORWO, om samen met anderen te werken aan sterk en inspirerend rekenonderwijs voor iedere leerling.


v.l.n.r. Marieke Los, Janneke Buikema-Visscher, Marike Barendregt, Lotte Staps, Jenneken van der Mark, Jiska van Hall, Michiel Veldhuis, Marc van Zanten